Erkennung von statischen 3D-Objekten mit Deep-Learning-Ansätzen

26. Aachener Kolloquium Fahrzeug und Motorentechnik, Aachen 9. – 11.10.2017
Dr. Jochen Abhau, ZF Friedrichshafen GmbH
Peter-Nicholas Gronerth, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Perceived usage potential of fast-charging locations

EVS30 Conference 2017, Stuttgart, 9. – 11.10.2017
J. Krause, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. M. Saupp, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
D. Horn, iao Fraunhofer, Universität Stuttgart
A. Schmidt, iao Fraunhofer, Universität Stuttgart
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Potential Applications of Artificial Intelligence for Highly Automated Driving

26. Aachener Kolloquium Fahrzeug und Motorentechnik, Aachen 9. – 11.10.2017
Peter-Nicholas Gronerth, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Altpeter, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Data-Driven Road User Prediction at Intersections with Connected Sensors

26. Aachener Kolloquium Fahrzeug und Motorentechnik, Aachen, 9. – 11.10.2017
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jens Kotte, fka mbH
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Rethinking the Assessment of Drivability – A Conceptual Approach

26. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2015, Aachen, 09. – 11.10.2017
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

EU-LIVE: An L6e Vehicle Concept Based on a Modular Powertrain Architecture

26. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen 10. – 12. Oktober 2017
Pravin Date M.Sc., fka GmbH
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Martin Reske M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. Peter Urban, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Driveability – Subjectively Perceived Acceleration Behavior as a Sub-Construct of Driveability in Passenger Cars

Aachen Kolloquium 2017
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A.L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Web-based Planning for Rapid Charging Infrastructure

ATZ worldwide, Springer Fachmedien, pp. 16 – 21, volume 10/2017, DOI: >10.1007/s38311-017-0110-4
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
P. Zisensis, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Küfen, fka mbH
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Automated Data Generation for Training of Neural Networks by Recombining Previously Labeled Images

21st International Forum on Advanced Microsystems for Automotive Applications (AMAA), Berlin, 25. – 26.09.2017
Peter-Nicholas Gronerth, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Hahn, fka mbH
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Composites / Hybrids in Automotive Applications

Composites Europe 2017, Stuttgart, 19. – 21.09.2017
Dipl.-Ing. Leif Hagebeuker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Webbasiertes Planungswerkzeug für die Schnellladeinfrastruktur

Automobiltechnische Zeitschrift (ATZ), Springer Fachmedien, S. 16 – 21, Ausgabe 10/2017, DOI: 10.1007/s35148-017-0116-7
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
P. Zisensis, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jörg Küfen, fka mbH
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Bedeutung kompensativer Fahrerstrategien im Kontext automatisierter Fahrfunktionen

Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Unterreihe Fahrzeugtechnik (118), Bergisch Gladbach, August 2017
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

What to expect of automated driving – Expectations and anticipation of system behavior

In: N.A. Stanton (ed.), Advances in Human Aspects of Transportation, Advances in Intelligent Systems and Computing 597, DOI 10.1007/978-3-319-60441-1_59 (pp. 606-617)
8th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2017), 17. – 21.07.2017
Johanna Josten M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Teresa Schmidt M.A., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Ralf Philipsen M.Sc., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr. phil. Martina Ziefle, Human Computer Interaction Center (HCIC)

Identification of criteria for drivers’ state detection

Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE), Los Angeles, California, USA, 17. – 21. Juli 2017
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Das (unheimliche und) unsichere Tal der Assistenz und Automation – Beschreibung und Absicherungsmöglichkeiten

at – Automatisierungstechnik, 65(7), 445-457, 2017
F. O. Flemisch, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
E. Altendorf, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
Y. Canpolat, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
G. Weßel, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
M. Baltzer, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
D. Lopez, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

System validation of highly automated vehicles with a database of relevant traffic scenarios

12th ITS European Congress, Strasbourg, France, 22.06.2017
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Andreas Pütz, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Verification of Automated Driving Based on real-World Driving Data

ITS European Congress 2017, Strasbourg, Frankreich, 19. – 22.06.2017
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Hier lade ich, dort nicht! - Prognostizierter Einfluss von Schnellladestandorten auf das wahrgenommene Nutzungspotenzial von Elektrofahrzeugen

WKM Symposium 2017, Braunschweig 20. – 21.06.2017
J. Krause, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Database of relevant traffic scenarios for highly automated vehicles

Autonomous Vehicle Test & Development Symposium 2017, Stuttgart, Germany, 21.06.2017
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Andreas Pütz, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Was ist eine subjektiv akzeptierte Fahrtrajektorie? – Ein nutzerzentrierter Ansatz in der Trajektorienplanung automatisierter Fahrfunktionen

WKM Symposium 2017, Braunschweig 20. – 21.06.2017
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Map information, path planning and vehicle control for an automated valet-parking system

12th ITS European Congress, Strasbourg, France, 21.06.2017
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. A. Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Privacy and initial information in automated driving – Evaluation of information demands and data sharing concerns

28th IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV 2017), 11. – 14.06.2017
Johanna Josten M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Teresa Schmidt M.A., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Ralf Philipsen M.Sc., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr. phil. Martina Ziefle, Human Computer Interaction Center (HCIC)

A-Priori map information and path planning for automated valet-parking

28th IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV 2017), 11. – 14.06.2017
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. A. Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Better (not) Charge in Your Garage! Perceived Benefits and Optimal Positioning of Public Fast Charging Infrastructure for Electrical Vehicles from User’s Perspective

In: Charytonowicz J. (eds) Advances in Human Factors, Sustainable Urban Planning and Infrastructure. AHFE 2017. pp 261-269. Springer, Cham, DOI: 10.1007/978-3-319-60450-3_25
J. Krause, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Virtual Testing Environment and Methodology for Thermal Comfort Models

1st International Comfort Congress, Salerno, 07. – 08.06.2017
Damian Backes M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Jörg Gissing,Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christoph Massonet M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Alexander Kirmas M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. phil. Maximilian Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Database Approach for the Sign-Off Process of Highly Automated Vehicle

25th Enhanced Safety of Vehicles Conference (ESV), Detroit, USA, 08.06.2017
Andreas Pütz, fka mbH
Jörg Küfen, fka mbH
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

A Comprehensive Evaluation Approach for Highly Automated Driving

25th Enhanced Safety of Vehicles 2017, Detroit, Michigan, U.S.A., 05. – 08.06.2017
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jan Sauerbier M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Dr.-Ing. Felix Fahrenkrog, BMW Group
Dr. Lei Wang, BMW Group
András Varhélyi, Lund University
Erwin de Gelder, TNO

Holistic Evaluation of Lightweight Design in Drivetrain and Chassis

SCT2017 - 5th International Conference on Steel in Cars and Trucks, Amsterdam-Schiphol, 06/2017
Alexander Busse, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Julia Bräutigam, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Bruno Gnörich, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Leif Hagebeuker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Self-Learning Trajectory Prediction with Recurrent Neural Networks at Intelligent Intersections

VEHITS 2017, Porto, Portugal, 23.04.2017
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Till Beemelmanns, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Markus Klösges, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jens Kotte, fka mbH

Economic Viability of Second-Life Electric Vehicle Batteries for Energy Storage in Private Households

FCN Working Paper No. 07/2016; DOI: 10.2139/ssrn.2954629
Alexander Kirmas M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr. rer. soc. oec. Reinhard Madlener, Institute for Future Energy Consumer Needs and Behavior (FCN)

Assessing Driveability - A First Explorative Approach Focusing on Subjectively Perceived Acceleration Behavior as a Sub-Construct of Driveability in Passenger Cars

Tagung Experimentell arbeitender Psychologen, Dresden, 12. – 15. März 2017
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Battery concept to minimize the climate-related reduction of electric vehicles’ driving range

2017 Twelfth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies Monaco, MC 11. – 12.04.2017
Dipl.-Ing. Gero Mimberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christoph Massonet M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Research project PEGASUS

1. EU Conference on Connected and Automated Driving - Side Event, Brüssel 05.04.2017
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH

Securing Automated Driving - The Database Approach in PEGASUS

1. EU Conference on Connected and Automated Driving, Brüssel 03.04.2017 – 04.04.2017
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH

Concept of an enhanced V2X pedestrian collision avoidance system with a cost function–based pedestrian model

Journal: Traffic Injury Prevention, Volume 18, 2017 - Issue sup1: Peer-Reviewed Journal for the 25th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV)
Jens Kotte, fka mbH
Carsten Schmeichel, fka mbH
Adrian Zlocki, fka mbH
Hauke Gathmann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Advanced Battery Thermal Management for Increased Energy Efficiency of Electric Vehicles

Advanced Battery Power - Kraftwerk Batterie Aachen 28. – 30.03.2017
Dipl.-Ing. Gero Mimberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Status und Perspektiven automobiler Antriebe

Fachtagung Härterei 2017, München, 03/2017
Alexander Busse, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Parameters Influencing Real Road Rolling Resistance of Truck Tyres

Tire Technology Expo, Hannover, 14. – 16.2.2017
Dipl.-Ing. Oliver Sipply, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Bachmann, fka

Tire Technology Expo in Hannover

Entwicklung eines Fahrerzustandschätzers auf Grundlage möglicher Involvierungslevel

DGPS - 2. Kongress der Fachgruppe Verkehrspsychologie, Bergisch Gladbach, 14. – 16.02.2017
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Kriterien zur Fahrerzustandsbewertung bei automatisierten Fahrsystemen

3. Vollversammlung des DFG SPP 1835 – Kooperativ interagierende Automobile, Braunschweig, 07.02.2017
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Battery as Thermal Storage Results from the Project OPTEMUS

Batterieforum Deutschland Berlin 25. – 27.01.2017
Dipl.-Ing. Gero Mimberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Uncanny and Unsafe Valley of Assistance and Automation: First Sketch and Application to Vehicle Automation

Advances in Ergonomic Design of Systems, Products and Processes (pp. 319-334). Springer, Berlin, Heidelberg, 14. Dezember 2016
F. O. Flemisch, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
E. Altendorf, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
Y. Canpolat, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
G. Weßel, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
M. Baltzer, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
D. Lopez, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
P. C. Schutte, Aviation Development Directorate AMRDEC / RDECOM

Holistic Development Approach of Li-Ion-Batteries to Minimize Driving Range Variation in extreme Weather Conditions

International Automotive Congress 2016 Shanghai, CHN 30.11.2016
Dipl.-Ing. Gero Mimberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Platooning - History and current activities in Europe

International Automotive Congress 2016, Shanghai, 30.11.2016
Jens Kotte, fka mbH

Schnelladeinfrastruktur für Elektromobilität – Standortmodellierung und Online-Planungstool

Aachener Straßenbau- und Verkehrstage 2016 – Aachen 24. – 25.11.2016
Schwalm, M.

Development of a hybrid simulation model for noise transfer investigations from the chassis to the passenger compartment

Aachen Acoustics Colloquium 2016, Development and Research in Automotive Acoustics, November 21 – 23, 2016
Dipl.-Ing. Jan Hendrik Elm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge(ika)
Dipl.-Ing. Patrick Hüskens, Institut für Kraftfahrzeuge(ika)
Dipl.-Ing. Jens Viehöfer, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen
Dr.-Ing. Friedrich-Thomas Heitmann, BMW Group
Sebastian Volkhausen M.Sc., BMW Group

Examination of wheel and driving noise caused by an axle as basis for a definition of weighting-factors

Aachen Acoustics Colloquium 2016, Development and Research in Automotive Acoustics, November 21 – 23, 2016
Sebastian Volkhausen M.Sc., BMW Group
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Jan Hendrik Elm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Christoph Rambacher, Vibracoustic GmbH & Co. KG
Dr.-Ing. Friedrich-Thomas Heitmann, BMW Group
Cédric Baroghel M.Sc., BMW Group

Intelligenz zum Effizienten Elektrifizierten & Automatisierten Fahren durch Sensorvernetzung (I2EASE)

Fachtagung BMWi und BMBF „Automatisiertes und vernetztes Fahren“, Berlin, Deutschland, 21.11.2016
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Aufbau und Anwendung eines elektrischen Heiztextilsystems zur Steigerung des Innenraumkomforts – Kombinierte Behaglichkeits- und Luftschallanalyse

5. VDI-Fachkonferenz „Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW“, Stuttgart, 15. – 16.11.2016
C. Massonet, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Pingel, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
D. Backes, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Was Fahrer wirklich können – Fahrerstrategien im Kontext kritischer Situationen

16. Aachner Interdisziplinäres Verkehrssymposium – Aachen 11.11.2016
Schwalm, M.

Process and Tools for the Development of Future Modularized Li-Ion-Batteries

6th Aachen Colloquium China Bejing, CHN 11.11.2016
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Gero Mimberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Demonstration of a web-based platform capable of locating potential areas for rapid charging stations

Vernetzungskonferenz Elektromobilität, Berlin 07. – 08.11.2016
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Küfen, fka mbH
W. Brost, Institut für Stadtbauwesen und Stadtverkehr (ISB)

A Scenario-based Assessment Approach for Automated Driving By using Time-Series Classification of Human Driving Behaviour

19th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Rio de Janeiro, Brasilien, 1. – 4.11.2016
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Axel Uhlig M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Laser radiation as a robust tool for the surface pre-treatment of FRP prior to adhesive bonding

International Congress on Applications of Lasers & Electro-Optics 2016 (ICALEO®), San Diego, USA, 16. – 20.10.2016
Bernd Marx, Institut für Schweißtechnik und Fügetechnik (ISF)
Rainer Wolsfeld, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Environmental Impact Assessment of Automated Driving

23rd ITS World Congress, Melbourne, Australien, 10 – 14.10.2016
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Re-defining Driving Experience - Competences & Concepts Behind the Research Vehicle SpeedE

25th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2016
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Schwarz M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Michael Struth M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Tobias Sandmann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Sven Faßbender, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)

Economic Viability of Second Use Electric Vehicle Batteries for Energy Storage in Residential Applications

8th International Conference on Applied Energy (ICAE2016), Peking, 08. – 11.10.2016; Energy Procedia 105:3806-3815; DOI: 10.1016/j.egypro.2017.03.890
Dr. rer. soc. oec. Reinhard Madlener, Institute for Future Energy Consumer Needs and Behavior (FCN)
Alexander Kirmas M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Holistic Experience Centered Method: Defining User Requirements in Development of Electric L-Category Vehicle

25. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik
Kratschmayr, M.
Schwalm, M.

Safety Impact Assessment of Communication-based Vehicle Safety Systems in Urban Scenarios

FISITA 2016 World Automotive Congress, Busan, Korea, 26. – 30.09.2016
Dipl.-Ing. Dominik Raudszus
Dr.-Ing. Dipl.-Wirt.Ing. Philipp Themann
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Einfluss des automatisierten Fahrens auf zukünftige Karosseriekonzepte

Aachener Karosserietage 2016, 20. + 21. September, Aachen
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Dinesh Thirunavukkarasu M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Dipl.-Ing. Michael Funcke, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University

Eingriffsmöglichkeiten des Menschen bei kooperativ interagierenden Fahrzeugen

DGPS – Doktorandenworkshop der Fachgruppe Verkehrspsychologie, Dortmund, 12. – 14.09.2016
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Autonomous Driving - Legislative Framework, Functions and Technologies

IDEA League Summer School 2016, Aachen, 09/2016
Alexander Busse, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Untersuchung der Bewältigungsleistung des Fahrers von kurzfristig auftretenden Wiederübernahmesituationen nach teilautomatischem, freihändigem Fahren

FAT-Schriftenreihe 289; FAT-Schriftenreihe, 21. Juli 2016
Johanna Josten, M.Sc.
Dr.-Ing. Adrian Zlocki
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Electrifying Europe’s Roads

Pan European Networks "Government", Ausgabe 07/2016
Dipl.-Ing. M. Lesemann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Impact Assessment Methods for Automated Driving with regards to Road Safety

2nd International VDI Conference Safety Systems, Düsseldorf, 29. – 30.06.2016
Dr.-Ing. Adrian Zlocki
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Challenges and Research Needs on Automated Driving

3. International VDI Conference Automated Driving, Düsseldorf, 29. – 30.06.2016
Dr.-Ing. Adrian Zlocki
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Understanding active Workload Management of drivers

3rd International VDI Conference on Automotive HMI & Connectivity 29. – 30.06.2016
Schwalm, M.

A German Perspective: Test Methodologies for ADAS & Automated Driving

SAE International Meetup, San Jose, USA, 20.06.2016
Dr.-Ing. Adrian Zlocki

Entwicklung eines Smart Cover Panels für die Flächenbeheizung eines Fahrzeuginnenraums

Wärmemanagement des Kraftfahrzeugs X, expert verlag, 2016
Damian Backes M.Sc. (ika)
Dipl.-Ing. Jörg Gissing (fka)
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein (ika)

Hybrid- und Elektrolinienbusse: NVH-Verhalten und Potenziale zur Minderung der innerstädtischen Lärmbelästigung

7. Tagung: NVH bei modernen Nutzfahrzeugen, HdT Essen, 15.-16.06.2016
Dipl.-Ing. A. Fortino, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. J. Viehöfer, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen Aachen (fka)

Increasing the accuracy of tyre performance in vehicle dynamics simulations using tyre models parameterized with real roads test data

7th International Munich Chassis Symposium 2016: chassis.tech plus, München, 14-15.06.2016
Christian Carrillo Vasquez M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

 

Efficient MBS modelling of commercial vehicle for vertical dynamics and handling simulations

7. ChassisTechPlus 2016, München 14.-15.06.2016
Dipl.-Ing. Tobias Winkler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Karthik Vemireddy M.Sc, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Design of an energy-efficient front axle for a wheel individual Steer-by-Wire system on the example of the research vehicle SpeedE

ATZlive  - Chassis.tech plus 2016
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Schwarz M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Der Kunde im Fahrzeug – Herausforderungen heute und in Zukunft

Autoforum Sachsen – Dresden 03.06.2016
Schwalm, M.

Pedestrian-Truck Interactions on Crossings for Improved Pedestrian Safety Systems

7. Grazer Nutzfahrzeug Workshop, Graz, 12. – 13.5.2016
Jens Kotte, fka mbH
Andreas Pütz, fka mbH
Adrian Zlocki, fka mbH
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

SpeedE Electic Vehicle - Research Platform with open Interfaces

ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Schwarz M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Michael Struth M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Tobias Sandmann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Sven Faßbender, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)

Technical evaluation and impact assessment of automated driving

Road Vehicle Automation 3, Springer Lecture Notes in Mobility, 5.2016
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Impact of a Visual and Haptic Driver Advice and Preview System on a Range Optimized Way of Driving in Electric Vehicles

6th European Transport Research Conference. 18. – 21.04.2016, Warschau
Dipl.-Ing Jens Kotte (fka)
Johanna Josten M.Sc. (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein (ika)

Research project on a nationwide rapid-charging grid for axes and metropolises (SLAM)

2nd International Conference // E-Mobility Charging Infrastructure in Europe 2020, Berlin 20. April 2016
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
W. Brost, Institut für Stadtbauwesen und Stadtverkehr (ISB)
D. Vallée, Institut für Stadtbauwesen und Stadtverkehr (ISB)

How does the ecoDriver assistance affect the driver? - The Golden Rules of Eco-Driving

ecoDriver Final Event, Stuttgart, 16. – 17.03.2016
Dipl.-Ing. P. Seewald, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. Saintpierre, French Institute of Science and Technology for Transport, Development and Networks (IFSTTAR)

Arbeiten in komplexen Mensch-Automations-Systemen: Das unheimliche und unsichere Tal der Automation, erste Skizze am Beispiel der Fahrzeugautomatisierung

62. GfA Frühjahrskongress, Aachen, 02. – 04. März 2016
F. Flemisch, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
E. Altendorf, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
Y. Canpolat, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
G. Weßel, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
M. Baltzer, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
C. Rudolph, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
D. Lopez, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Analyse der Interaktion zwischen Fußgängern und Fahrzeugen im Realverkehr und kontrollierten Feld

UR:BAN Konferenz, Garching, 18.-19.02.2016
Jens Kotte, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Andreas Pütz, Ford

Ganzheitliche Bewertung des vernetzten und automatisierten Fahrens

Automobiltechnische Zeitschrift (ATZ), Springer-Verlag, S. 26 – 31, Ausgabe 01/2016
Dr.-Ing. Dipl.-Wirt.Ing. P. Themann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. D. Raudszus, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. A. Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Funktionales Verhaltensmanagement von Fahrern in Übernahmesituationen des automatisierten Fahrens – Eine Simulatorstudie

Vortrag auf dem Doktorandenworkshop FG Verkehrspsychologie 2016
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Analyse der Einflussfaktoren auf die Lastdatenermittlung bei der Simulation von schweren Nutzfahrzeugen

4. Dresdener Asphalttage, Dresden 10. – 11.12.2015
Dipl.-Ing. Tobias Winkler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Karthik Vemireddy M.Sc, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Braided FRP crash structures – Results

9th Aachen-Dresden International Textile Conference, Aachen, 26. – 27.11.2015
V. Reimer M.Sc., Institut für Textiltechnik (ITA)
Dipl.-Ing. K. Bethlehem-Eichler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Development and build-up of a universal test bench for combined acoustic and thermal assessments

Aachener Akustik Kolloquium 2015, Aachen, 23. – 25.11.2015
M. Pingel M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. habil. J.-W. Biermann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
D. Backes M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. J. Viehöfer, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen Aachen (fka)

AdaptIVe - Evaluation

22nd ITS World Congress, Bordeaux, Frankreich, 05. – 09.11.2015
Dipl.-Ing. F. Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Field operational test for automated driving

22nd ITS World Congress, Bordeaux, Frankreich, 05. – 09.11.2015
Dipl.-Ing. F. Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

The Development of an Efficient Suspension Design Method during Early Concept Phase

5. Aachen Colloquium China 2015, Beijing 05. – 06.11.2015
Dipl.-Ing. Torben Dittmar, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Karthik Vemireddy M.Sc, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Lars Hesse, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH (fka)
Dipl.-Ing. Peter Rettweiler, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH (fka)

Schnellladen für Elektrofahrzeuge als Chance, die Akzeptanz der Elektromobilität zu erhöhen? Erkenntnisse aus Untersuchungen zu Nutzungsszenarien für Schnellladeinfrastruktur

4. Kompetenztreffen Elektromobilität NRW, 04.11.2015, Essen
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Krause, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Evaluation of E-mobility across the globe

KAPSARC Transportation Seminar, Riad, 11/2015
Alexander Busse, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Elektromobilität in der Fahrzeugtechnik - Herausforderungen und Trends in der Automobilindustrie

12. Kupfer-Symposium, Berlin, 11/2015
Alexander Busse, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Dipl.-Wirt. Ing. Christian-Simon Ernst, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen

Rollwiderstandsuntersuchung mit einem mobilen Reifenprüfstand auf realen Fahrbahnen

VDI Reifen-Fahrwerk-Fahrbahn, Hannover, 14. – 15.10.2015
Dipl.-Ing. Christian Bachmann, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbh Aachen (fka)
Dipl.-Ing. Oliver Sipply, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof.Dr.-Ing L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Functional Behavioral Adaptations as an Indicator of Drivers’ State

11. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, Berlin, 07. – 09. Oktober 2015
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Rapid-Charging For EVs – A Chance To Increase Acceptance For E-mobility?

24. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2015, Aachen, 05. – 07.10.2015
J. Krause, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
D. Vallée, Institut für Stadtbauwesen und Stadtverkehr (ISB)

Traditional Product Development Processes And Their Limitations – Proposing A Holistic Experience Centered Method

24. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2015, Aachen, 05. – 07.10.2015
M. L. Kratschmayr, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Subjective Assessment of Steering Feel in Heavy Trucks

24. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2015, Aachen, 05. – 07.10.2015
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Vandenhoudt, DAF Trucks N. V.
M. L. Kratschmayr, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Automated Parking Applications – From Environmental Modeling to Planning and Tracking of a Feasible Trajectory

24. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen, 05. – 07.10.2015
Dipl.-Ing. (FH) D. Will M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
E. Beizerov M.Sc., Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)


Unterkategorien

Ansprechpartner

Christopher Brockmeier M.Sc.
Forschungsbereichsleiter Fahrzeugkonzepte & HMI
+49 241 80 25698
E-Mail

Ansprechpartner

Dinesh Thirunavukkarasu M.Sc.
Forschungsbereichsleiter Fahrzeugstrukturen
+49 241 80 25699
E-Mail

Ansprechpartner

Thomas Böttcher M.Sc.
Forschungsbereichsleiter Fahrdynamik & Akustik
+49 241 80 25689
E-Mail

Ansprechpartner

Damian Backes M.Sc.
Forschungsbereichsleiter Energiemanagement & Antriebe
+49 241 80 25420
E-Mail

Ansprechpartner

Timo Woopen M.Sc.
Forschungsbereichsleiter Fahrzeugintelligenz & Automatisiertes Fahren
+49 241 80 23549
E-Mail

Ansprechpartner

Dr. phil. Stefan Ladwig
Forschungsbereichsleiter Verkehrspsychologie & Akzeptanz
+49 241 80 23888
E-Mail

Adresse

Institut für Kraftfahrzeuge
RWTH Aachen University

Steinbachstraße 7
52074 Aachen · Deutschland

Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!
+49 241 80 25600
+49 241 80 22147