Please note: We cannot offer any further information on the content of the here listed publications. If you have specific questions, please contact the author or applicable senior manager. Of course the respective article can also be requested from the respective publisher, symposion or journal.

A Theoretical and Empirical Reflection on Technology Acceptance Models for Autonomous Delivery Robots

In Proceedings of the 2021 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI ’21), Boulder, USA, 08. – 11.03.2021
A. M. H. Abrams (M.Sc.), Lehrstuhl für Technik und Individuum (iTec)
P. S. C. Dautzenberg (M.Sc.), Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
C. Jakobowsky (M. Sc.), Lehrstuhl für Technik und Individuum (iTec)
Dr. phil. S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr. rer. nat. A. M. Rosenthal-von der Pütten, Lehrstuhl für Technik und Individuum (iTec)

DOI: https://doi.org/10.1145/3434073.3444662

The influence of radiation intensity and wavelength on thermal perception

Building and Environment, Volume 196, Juni 2021
Thomas Hirn, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Alexander Kirmas, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Damian Backes, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2021.107763

A Review of Testing Object-Based Environment Perception for Safe Automated Driving

arXiv, 16.02.2021
Michael Hoss, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Maike Scholtes, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

https://arxiv.org/abs/2102.08460

Application of Human Body Models to analyse the challenges of future occupant use cases in highly automated vehicles - OSCCARs advanced occupant protection principles

8th International Symposium: Human Modeling and Simulation in Automotive Engineering 2020, 19. – 20.11.2020, Würzburg
Julian Becker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Michael Hamacher, fka GmbH
Gian Antonio D'Addetta, Robert Bosch GmbH
Maja Wolkenstein, Robert Bosch GmbH
Atul Mishra, Mercedes-Benz AG
Christian Mayer, Mercedes-Benz AG
Thomas Wohllebe, Volkswagen AG
María González-García, Volkswagen AG
Jens Weber, Volkswagen AG
Lennart Nölle, Universität Stuttgart
Oleksandr Martynenko, Universität Stuttgart
Syn Schmitt, Universität Stuttgart
Freerk Bosma, Siemens Industry Software and Services B.V.
Ruud Verhoeve, Siemens Industry Software and Services B.V.

Automated Driving in Germany - German Test Beds and UNICARagil as a Flagship Project

SIP-adus Workshop 2020, Online, 10. – 12.11.2020
Timo Woopen M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University

Nutzerspezifische Komponentendimensionierung und wärmegeführte Betriebsstrategie für ein FCEV

9. VDI-Fachkonferenz Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW, Aschheim bei München, 03. – 04.11.2020
Maximilian Pietruck M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

The Highly Integrated ModulED Drive Module: Holistic Concept Design

20th International VDI Congress “Dritev”, 24th of June, Bonn, Germany
Dipl.-Ing Daniel Kieninger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jonas Hemsen M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Gordon Witham M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Traffic Detection Using Modular Infrastructure Sensors as a Data Basis for Highly Automated and Connected Driving

29. Aachen Colloquium Sustainable Mobility, Aachen, 5. - 7. Oktober 2020
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Amarin Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Fabian Thomsen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Armin Erraji, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

HMI Concept for the Optimization of the Used Range in Battery Electric Vehicles

29. Aachen Colloquium Sustainable Mobility, 07.10.2020, Aachen
Philip Westerkamp, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Pia S. C. Dautzenberg, M.Sc. , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christopher Brockmeier, M.Sc. , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr. phil. Stefan Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

UNICARagil Dynamics Module

29. Aachen Colloquium Sustainable Mobility, Aachen, 5. – 7.10.2020
Timm Martens, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lionel Brice Pouansi Majiade, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Minglu Li, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Niclas Henkel, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Sebastian Wielgos, Schaeffler AG
Martin Schlupek, Maxion Wheels Holding GmbH

Application of Multi-Modal Signals in a Vehicle Cockpit to Enhance Mode Awareness

29th Aachen Colloquium Sustainable Mobility 2020
Knöß, S., ZF
Uhlig, Markus, Faurecia
Bavendiek, J., ika

Evaluation in L3Pilot: Toolchain and First Results

29th Aachen Colloquium 2020, 06.10.2020, Aachen
Johannes Hiller, ika
Hendrik Weber, ika
Adrian Zlocki, fka
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, ika

Ride Comfort Enhancement using Deep Reinforcement Learning

29. Aachener Kolloquium Sustainable Mobility, Aachen 05. – 07.10.2020
Guru Bhargava Khandavalli, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University

Test Case Derivation for Automated Vehicles Based on Relevance and Test Method Rating of Possible Scenarios

29. Aachener Kolloquium 2020, Aachen, 06.10.2020
Andreas Pütz, Ford-Werke GmbH
Sari Kassar, Ford Motor Company
Lennart Vater, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Advanced Electric Powertrain Cooling Contributing to Powertrain Efficiency

29th Aachen Colloquium Sustainable Mobility 2020, Aachen, 05. – 07.10.2020
P. Debal, W. Tits – Punch Powertrain
C. Massonet – ika, RWTH Aachen University
J. Hemsen – ika, RWTH Aachen University 
D. Kieninger – ika, RWTH Aachen University
G. Witham – ika, RWTH Aachen University
M. R. Lidberg – Chalmers University of Technology
H. Huisman – Eindhoven University of Technology

Anwendungsgestützte Entwicklung akustischer Sensorik im Fahrzeug

ATZelektronik, Ausgabe 10/2020, 02. Oktober 2020
Michael Kwade, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Armin Erraji, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Nikolai Falter, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

 

Noise source simulation for the holistic investigation of shock absorber knocking noise

Automotive CAE Grand Challenge, 29.09.2020 – 30.09.2020, Hanau
Thomas Böttcher, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge, RWTH Aachen University
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge, RWTH Aachen University
Dr.-Ing. Georg Ungemach, Volkswagen AG
Dr.-Ing. Thomas Kersten, Volkswagen AG
Dr.-Ing. Jan-Rickmer Schlegel, Volkswagen AG

Real-Time Point Cloud Fusion of Multi-LiDAR Infrastructure Sensor Setups with Unknown Spatial Location and Orientation

2020 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Rhodos, Griechenland, 20. - 23. September 2020
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Christian Kotulla, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Zur arXiv

High-Precision Digital Traffic Recording with Multi-LiDAR Infrastructure Sensor Setups

2020 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Rhodos, Griechenland, 20. - 23. September 2020
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Christian Geller, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Amarin Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Zur arXiv

Concept Development for a Functionally Integrated Lightweight Battery Housing with Special Consideration of the Joining Technology

Aachen Body Engineering Days 2020, Aachen, 15.+16.09.2020
Christopher Krüger, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Dipl.-Ing. David Merdivan, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Sebastian Spohr, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Prof. Dr.-Ing. Peter Urban, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Tobias Schmolke, M.Sc., Laboratory for material and joining technology (LWF) Paderborn University
Prof. Dr.-Ing. Gerson Meschut, Laboratory for material and joining technology (LWF) Paderborn University

Evaluating HMI-Development Approaches from an Automotive Perspective

HCI in Mobility, Transport, and Automotive Systems. Automated Driving and In-Vehicle Experience Design. Lecture Notes in Computer Science. Cham: Springer International Publishing 2020, S. 199–216
Bavendiek, J., ika
Ostad, Y., ika
Eckstein, L., ika

The L3Pilot Data Management Toolchain for a Level 3 Vehicle Automation Pilot

Electronics 2020 9(5), 15 May 2020
Johannes Hiller, ika
Sami Koskinen, VTT, Finland
Riccardo Berta, University of Genova, Italy
Nisrine Osman, University of Genova, Italy
Ben Nagy, JLR, UK
Francesco Belotti, University of Genova, Italy
Ashfaqur Rahman, JLR
Erik Svanberg, SAFER, Sweden
Hendrik Weber, ika
Eduardo H. Arnold, WMG, UK
Mehrdad Dianati, WMG, UK
Alessandro Di Gloria, University of Genova, Italy

DOI: https://doi.org/10.3390/electronics9050809

HMI Concept for Safe Driving Mode Transitions

ATZ worldwide 122 (2020) 4, S. 26–31
Depner, Nico, fka
Bavendiek, Jan, ika
Knöß, Stefan, ZF
Uhlig, Markus, Faurecia

The Impact of Visual and Proprioceptive Factors on Subjective Ratings of Different Rotated Seating Positions and its Relevance for Automated Driving

62nd Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2020), Jena, March 2020
S. Hensen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Pelzer, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
V. Arling, Institut für Psychologie (IfP)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

The Influence of Visual Perception on the Subjective Evaluation of Rotated Seating Positions and its Relevance for Automated Driving

62nd Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2020), Jena, March 2020
J. Pelzer, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
V. Arling, Institut für Psychologie (IfP)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Passenger Psychology and Automated Driving – The Impact of Novel Interior Concepts on Human Perception

62nd Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2020), Jena, March 2020
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
V. Arling, Institut für Psychologie (IfP)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Automatisiertes und autonomes Fahren

VDI-Handlungsempfehlung, Dezember 2019
Prof. Dr.-Ing. Klaus Dietmayer, Institut für Mess-, Regel- und Mikrotechnik, Universität Ulm, Ulm
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University, Aachen
Prof. Dr.-Ing. Thomas Form, Volkswagen AG, Braunschweig.
Prof. Dr.-Ing. Frank Flemisch, Institut für Arbeitswissenschaft, RWTH Aachen University, Aachen
Dipl.-Ing. (FH) Reiner Friedrich, BMW AG, München
Dr. rer. nat. Daniel Fulger, Altran Deutschland, Düsseldorf
Ass. jur. Tom M. Gasser, Bundesanstalt für Straßenwesen, Bergisch Gladbach
Dr-Ing. Klaus Harms, Bosch Management Support GmbH, Renningen
Dipl.-Ing. Benno Hense, Ministerium für Verkehr in NRW, Düsseldorf
Nils Müller, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Vertreter der VDI-S&J
Dipl.-Ing. Christian Schäfer, APTIV, Wuppertal
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH, Aachen

zur VDI-Handlungsempfehlung

Innovative and Highly Integrated Modular Electric Drivetrain

World Electric Vehicle Journal, 09th of December 2019, Vol. 10, Issue 4, Article 89,
Jonas Hemsen, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Daniel Kieninger, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Mathias Lidberg, Department of Mechanics and Maritime Sciences, Chalmers University of Technology
Henk Huisman, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Elena Lomonova, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Juris Arrozy, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Daniel Oeschger, BRUSA Elektronik AG
Charley Lanneluc, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Olivier Tosoni, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Patrick Debal, Punch Powertrain
Michael Ernstorfer, Mahle ZG Transmissions GmbH
Rémi Mongellaz, Simulations and Test Solutions – Siemens Industry Software, S.A.S

 zur Veröffentlichung

 to publication

System Level NVH Analysis Using a Dedicated Chassis Test Rig

Aachen Acoustics Colloquium 2019, 25. – 27.11.2019, Aachen
Ruslan Latfullin, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Björn Reff, Ford-Werke GmbH
Gunnar Böttcher, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Thomas Böttcher, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Recognition and Pseudonymization of Data Privacy Relevant Areas in Videos for Compliance with GDPR

2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), 27. – 30. Oktober 2019, Auckland, New Zealand
Johannes Hiller, ika
Michael Schuldes, ika
Lutz Eckstein, ika
DOI: https://doi.org/10.1109/ITSC.2019.8917267

Erfassung der Fahrerübernahmefähigkeit im automatisierten Fahren anhand von Fahrerbeobachtungen

10. VDI-Tagung Mensch-Maschine-Mobilität 2019, Braunschweig, 05. – 06.11.2019
N. D. Herzberger, RWTH Aachen University, Aachen
M. Schwalm, e.2GO GmbH, Aachen
G. M. I. Voß, RWTH Aachen University, Aachen
F. Flemisch, Fraunhofer Institut FKIE, Wachtberg
E. Schmidt, Ford Research and Innovation Center, Aachen
A. Sitter, Ford Research and Innovation Center, Aachen

Sitting Postures and Activities in Autonomous Vehicles – New Requirements towards Occupant Safety

HFES 63rd International Annual Meeting, Seattle, Washington, USA
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Pelzer, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
K. Seidel, fka GmbH
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Automated Design and Optimization of Transmissions for Electric Vehicles

MTZ Worldwide, 1st of November 2019, 11, 94–98
Daniel Kieninger, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Jonas Hemsen, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Sven Köller, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Roland Uerlich, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University

 zur Veröffentlichung

 to publication

Sound.AI – Teaching Vehicles How to Hear

28. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 07. – 09.10.2019
T. Keutgens, fka GmbH
M. Kwade, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Strobel, ZF Friedrichshafen AG
T. Böttcher, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
C. Klas, fka GmbH
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A. Zlocki, fka GmbH

UrbANT (Phase II) - Urbane, automatisierte, nutzerorientierte Transportplattform

28. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 07. – 09.10.2019
P. S. C. Dautzenberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Lennartz, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Reske, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

(Thermal) comfort and its specific influencing factors

28. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 07. – 09.10.2019
A. Gentner, Toyota Motor Europe
F. Prinz, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Hirn, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
C. Favart, Toyota Motor Europe
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A. Kirmas, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
D. Backes, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

How Will We Travel Autonomously? User Needs for Interior Concepts and Requirements Towards Occupant Safety

28. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 07. – 09.10.2019
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
F. Prinz, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Wang, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Becker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Schulte, fka GmbH
N. Depner, fka GmbH

Evaluation of Infrastructure and In-Vehicle Nudging Measures - Opportunities and Inhibitions

28. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2019, Aachen, 07. – 09.10.2019
O. op den Camp, TNO Integrated Safety
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
P. Dautzenberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. van Mierlo, Heijmans Infra BV

Collective Driving - Cloud Services for Automated Vehicles in UNICARagil

28th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 07.10.2019, Aachen
Bastian Lampe, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (ika)
Timo Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (ika)

Zur Veröffentlichung

Holistic Investigation Methods for NVH and BSR Phenomena

BSR Conference, 26.09.2019, Hwaseong, Südkorea
Thomas Böttcher, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge, RWTH Aachen University

The full vehicle assessment model within the ALLIANCE project

Future of Automotive Lightweighting Day, 19. September 2019, Aachen
Dinesh Thirunavukkarasu M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University

The light weighting impact of the ALLIANCE project

Future of Automotive Lightweighting Day, 19. September 2019, Aachen
Sebastian Spohr M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University

Human System Integration at System Limits and System Failure of Cooperatively Interacting Automobiles: Concept and First Results

IFAC-PapersOnLine 52 (2019) 8, S. 93–98
Flemisch, F. O., RWTH Aachen University, Institute of Industrial Engineering and Ergonomics
Schwalm, M., RWTH Aachen University, Institute for Automotive Engineering
Meyer, R., RWTH Aachen University, Institute of Industrial Engineering and Ergonomics
Altendorf, E., RWTH Aachen University, Institute of Industrial Engineering and Ergonomics
Lennartz, T., RWTH Aachen University, Institute for Automotive Engineering
Schreck, C., RWTH Aachen University, Institute of Industrial Engineering and Ergonomics
Bavendiek, J., RWTH Aachen University, Institute for Automotive Engineering
Herzberger, N. D., RWTH Aachen University, Institute of Industrial Engineering and Ergonomics

Challenges in Automotive HMI-Development – The Need for new Methodological Approaches

28th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 2019
Bavendiek, J., ika
Eckstein, L., ika
Olschewski, I., fka

Construction and Use of an Ad-Hoc Static Driving Simulator Featuring Easily Interchangeable Mock-Ups for Highway Scenarios

18th Driving Simulation & Virtual Reality Conference & Exhibition (DSC), Straßbourg, France, 04. – 06.09.2019
Maike Scholtes, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University, Aachen, Germany
Peter Hosten, fka GmbH, Aachen, Germany
Mimoun El Ghaouty, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University, Aachen, Germany
Arne Düselder, fka GmbH, Aachen, Germany

Method for Development of Metaphor-based Driver-vehicle Interaction Concepts

ATZelectronics worldwide (2019) 9, S. 52–55
Bavendiek, J., ika
Oliveira, E., fka
Eckstein, L., ika

Baukasten für stahlbasierte HV-Batteriegehäuse

ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift Ausgabe 9/2019
C. Massonet, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. N. Neumann, fka GmbH
Dr.-Ing. M. Funcke, fka GmbH
Karl M. Radlmayr, voestalpine Metal Forming GmbH

Weiterlesen

read more

Toolkit for Steel-based High-Voltage Battery Housings

ATZ Worldwide 121, 44–49
C. Massonet, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. N. Neumann, fka GmbH
Dr.-Ing. M. Funcke, fka GmbH
Karl M. Radlmayr, voestalpine Metal Forming GmbH

Weiterlesen

read more

A Novel Method for Designing Metaphor-Based Driver-Vehicle Interaction Concepts in Automated Vehicles

Advances in human factors in transportation. Proceedings of the AHFE 2019 International Conference on Human Factors in Transportation, July 24-28, 2019, Washington, D.C., USA. Advances in Intelligent Systems and Computing, Bd. 964. Cham: Springer International Publishing 2020, S. 15–26
Bavendiek, J., ika
Oliveira, E., fka
Eckstein, L., ika

Lightweight design solutions in the automotive sector: Impact analysis for a door structure

KES-SDM-2019, 04.07.2019, Budapest
Massimo Delogu, Francesco Del Pero, Università degli Studi di Firenze
Marcos Ierides, Violeta Fernandez, Bax Innovation Consulting
Kristian Seidel, fka GmbH
Dinesh Thirunavukkarasu, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University

Quality of control takeover following disengagements in semi-automated vehicles

Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, Volume 64, July 2019, pages 196-212
Francesca M. Favarò, San Jose State University, Department of Aviation and Technology, San Jose, CA, United States
Philipp Seewald, fka GmbH, Aachen, Germany
Maike Scholtes, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University, Aachen, Germany
Sky Eurich, RiSA2S Research Center, San Jose State University, San Jose, CA, United States

Evaluation of Automated Driving by Large-Scale Piloting on European Roads – The L3Pilot Project

Road Vehicle Automation 6, Springer Lecture Notes in Mobility, S.75-83
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Hendrik Weber, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Johannes Hiller, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Potentials of Modern Active Suspension Control Strategies - From Model Predictive Control to Deep Learning Approaches

10. ChassisTechPlus 2019, München 25. – 26.06.2019
Guru Bhargava Khandavalli, Institute for Automotive Egnineering (ika), RWTH Aachen University
Dr.-Ing. Marcus Kalabis, Ford Werke GmbH
Daniel Wegener, fka GmbH
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institute for Automotive Egnineering (ika), RWTH Aachen University

Prospective Effectiveness Assessment of Road Vehicle Automation based on Driver Performance Models

26th International Technical Conference and Exhibition on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV) Conference 2019, Eindhoven, Niederlande
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

The L3Pilot Common Data Format - Enabling Efficient Automated Driving Data Analysis

26th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV), June 10-13 2019, Eindhoven, Netherlands
Johannes Hiller, ika
Erik Svanberg, SAFER Vehicle and Traffic Safety Center at Chalmers University of Technology, Sweden
Sami Koskinen, VTT, Finland
Francesco Belotti, DITEN – University of Genoa, Italy
Nisrine Osman, DITEN – University of Genoa, Italy
Github: https://github.com/l3pilot/l3pilot-cdf

Nudging Drivers Towards Higher Safety Margins – Applications of the H2020-Project MeBeSafe

13th ITS European Congress (03. – 06.06.2019), Brainport Eindhoven, Netherlands
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
O. Op den Camp, TNO Integrated Vehicle Safety
M. van Mierlo, Heijmans Infra BV
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Less urban private transport through intelligent, micro-mobile transport solutions? A user-centered investigation of relevant use cases and requirements

13th ITS European Congress (03. – 06.06.2019), Brainport Eindhoven, Netherlands
P. S. C. Dautzenberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Reske, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
N. Depner, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

UrbANT – Urbane, automatisierte, nutzerorientierte Transportplattform

4. Zukunftskongress „Technik zum Menschen bringen“, 21. – 22. Mai 2019, Bonn
Martin Reske M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Pia Dautzenberg M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Innovative and Highly Integrated Modular Electric Drivetrain

32nd International Electric Vehicle Symposium and Exhibition (EVS), 20th of May 2019, Lyon, France
Jonas Hemsen, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Daniel Kieninger, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Mathias Lidberg, Department of Mechanics and Maritime Sciences, Chalmers University of Technology
Henk Huisman, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Elena Lomonova, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Juris Arrozy, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Daniel Oeschger, BRUSA Elektronik AG
Charley Lanneluc, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Olivier Tosoni, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Patrick Debal, Punch Powertrain
Michael Ernstorfer, Mahle ZG Transmissions GmbH
Rémi Mongellaz, Simulations and Test Solutions – Siemens Industry Software, S.A.S

Mobilitätskonzepte der Zukunft - Ergebnisse einer Befragung von 619 Personen in Deutschland im Rahmen des Projekts UNICARagil

CoFAT: 8. Conference on Future Automotive Technology, Fürstenfeldbruck, 7. – 8.Mai 2019
F. Prinz, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Reske, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Digitales Testfeld für vernetzte Mobilität

ATZ-Veröffentlichung, Ausgabe 05/2019
Michael Bösinger, Vodafone GmbH
Dipl.-Ing. M. Lesemann, Aldenhoven Testing Center GmbH
Dr.-Ing. Frank Heßeler, Aldenhoven Testing Center GmbH
Dipl.-Ing. Dominik Raudszus, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Auslegung und Validierung funktionsintegrierter Interieurbauteile zur energieeffizienten Fahrzeugbeheizung

PIAE – Plastics in Automotive Engineering, Mannheim, 03. – 04.04.2019
Marten Trenktrog, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christoph Massonet, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Damian Backes, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Jan Ludwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Handlungsrelevanz subjektiver Fahrleistungsschwellen in der Querregelung im Kontext des automatisierten Fahrens

DGPS – 2. Kongress der Fachgruppe Verkehrspsychologie, Saarbrücken, 05 – 07.03.2019
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Mobilitätskonzepte der Zukunft – Ergebnisse einer Befragung von 619 Personen in Deutschland im Rahmen des Projekts UNICARagil

N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Reske, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Surf&Curve – Potentiale der Infrarotsensor-basierten Fahrerüberwachung

7. VDI-Fachkonferenz – Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW, Stuttgart, 20. – 21.11.2018
Alexander Kirmas M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Stefan Böshagen, BCS Automotive Interface Solutions, Radolfzell
Christoph Weiss M.Sc. , LifeTAix GmbH, Aachen

Maßgeschneiderte Kühlung elektrischer Umrichter in BEVs

7. VDI-Fachkonferenz – Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW, Stuttgart, 20. – 21.11.2018
Marten Trenktrog, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christoph Massonet, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Damian Backes, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Stefan Dreyer, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Minglu Li, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Holistic Design of Electric Drive Modules for Vehicles

FEMAG Anwendertreffen, 15th of November 2018, Friedrichshafen, Germany
Jonas Hemsen, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Daniel Kieninger, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University

A Traffic-based Method for Safety Impact Assessment of Road Vehicle Automation

SIPadus 2018, Tokio, Japan, 13. – 15.11.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Wie sicher ist das Automatische Fahren?

RWTH Wissenschaftsnacht 2018, Aachen 09.11.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Christian Rösener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

The highD dataset: A Drone Dataset of Naturalistic Vehicle Trajectories on German Highways for Validation of Highly Automated Driving Systems

2018 21st IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Maui, Hawaii, USA, 4. - 7. November 2018
Robert Krajewski, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Zur Veröffentlichung

Zur arXiv

Database of relevant scenarios as a tool for safety assurance of automated driving

ELIV MarketPlace 2018, Baden-Baden, 16. – 17.10.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Modelling Human Driver Performance for Safety Assessment of Road Vehicle Automation

The 21st IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems, Maui, Hawaii, USA, November 4-7, 2018
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Michael Harth, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Hendrik Weber, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Johanna Josten, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Slowing Down Speeders via Dynamic Infrastructure Nudging Measures

1st IHSED – International Conference on Human Systems Engineering and Design-Future Trends and Applications, Frankreich,
CHU Université de Reims Champagne-Ardenne, 25 - 27. Oktober 2018

A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Entwicklung zukünftiger Insassenschutzsysteme für automatisierte Fahrzeuge

18. Aachener Interdisziplinäres Verkehrssymposium, 19. Oktober 2018, Aachen
Dipl.-Ing. Kristian Seidel, fka GmbH
Thorolf Schulte M.Sc., fka GmbH
Julian Becker M.Eng., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) – RWTH Aachen University

 

Is there a need for a psychological re-testing in accident reconstructions to determine realistic driver response times for critical events? A methodological discussion

EVU 2018 Congress, Dubrovnik, Croatia, 11. – 13. Oktober 2018
F. Becker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
W. Möhler, Dr. Möhler Sachverständigenbüro für Unfallrekonstruktion
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Identifying Customer Insights for Autonomous Urban Shuttles – A Methodological Approach

27. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 8. – 10. Oktober 2018
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A. Gatzweiler Holz, Ford Research & Advanced Engineering Europe, Aachen, Germany
N. Depner, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Detection of Missing Takeover Capability by the Orientation Reaction to a Takeover Request

27. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 8. – 10. Oktober 2018
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts

27. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 8. – 10. October 2018
T. Woopen, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
B. Lampe, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
T. Böddeker, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
L. Eckstein, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
A. Kampmann, Informatik 11 – Embedded Software, RWTH Aachen University
B. Alrifaee, Informatik 11 – Embedded Software, RWTH Aachen University
S. Kowaleski, Informatik 11 – Embedded Software, RWTH Aachen University
D. Moormann, Institute for Flight System Dynamics, RWTH Aachen University
T. Stolte, Institute of Control Engineering, Technische Universität Braunschweig
I. Jatzkowski, Institute of Control Engineering, Technische Universität Braunschweig
M. Maurer, Institute of Control Engineering, Technische Universität Braunschweig
M. Möstl, Institute of Computer and Network Engineering, Technische Universität Braunschweig
R. Ernst, Institute of Computer and Network Engineering, Technische Universität Braunschweig
S. Ackermann, Institute of Automotive Engineering, Technische Universität Darmstadt
C. Amersbach, Institute of Automotive Engineering, Technische Universität Darmstadt
H. Winner, Institute of Automotive Engineering, Technische Universität Darmstadt
D. Püllen, Security Engineering Group, Computer Science Department, Technische Universität Darmstadt
S. Katzenbeisser, Security Engineering Group, Computer Science Department, Technische Universität Darmstadt
S. Leinen, Chair of Physical and Satellite Geodesy, Institute of Geodesy, Technische Universität Darmstadt
M. Becker, Chair of Physical and Satellite Geodesy, Institute of Geodesy, Technische Universität Darmstadt
C. Stiller, Institute for Measurement and Control, Karlsruhe Institute of Technology
K. Furmans, Institute for Material Handling and Logistics, Karlsruhe Institute of Technology
K. Bengler, Chair of Ergonomics, Technical University of Munich
F. Diermeyer, Chair of Automotive Technology, Technical University of Munich
M. Lienkamp, Chair of Automotive Technology, Technical University of Munich
D. Keilhoff, Chair in Automotive Mechatronics, University of Stuttgart
H.-C. Reuss, Chair in Automotive Mechatronics, University of Stuttgart
M. Buchholz, Institute of Measurement, Control and Microtechnology, Ulm University
K. Dietmayer, Institute of Measurement, Control and Microtechnology, Ulm University
H. Lategahn, Atlatec GmbH
N. Siepenkötter, flyXdrive GmbH
M. Elbs, IPG Automotive GmbH
E. v. Hinüber, iMar Navigation GmbH
M. Dupuis, VIRES Simulationstechnologie GmbH
C. Hecker, Schaeffler Technologies AG & Co. KG

A Data-Driven Method for Safety Impact Assessment of Vehicle Automation

27. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen, 8. – 10.10.2018
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Friederike Hennecke, M.Sc., Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Jan Sauerbier, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, FKA mbH
Dr.-Ing. Dirk Kemper, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Markus Oeser, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)

Die Erfassung des Fahrerzustands als Voraussetzung für höher automatisierte Fahrfunktionen – Eine kritische Diskussion und ein Lösungsvorschlag

12. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren – FAS 2018, Walting im Altmühltal, 26. – 28. September 2018
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Anwendung von Nudging zur Geschwindigkeitsreduktion in der Infrastruktur

DGPS – Doktorandenworkshop der Fachgruppe Verkehrspsychologie, Aachen, 25. – 27. September 2018
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

A Traffic-based Method for Safety Impact Assessment of Road Vehicle Automation

12. Uni-DAS e.V. Workshop Fahrerassistenz und automatisiertes Fahren, Walting, 26. – 28.09.2018
Christian Roesener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Friederike Hennecke M.Sc., Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Jan Sauerbier M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, FKA mbH
Dr.-Ing. Dirk Kemper, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Markus Oeser, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)

Development of a full vehicle assessment model to evaluate the impact of lightweight technologies from an environmental and economical perspective

ALLIANCE Future Lightweighting Day 2018, Aachen 20.09.2018
Dinesh Thirunavukkarasu M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University

Erstellung von automatisch gelabelten, semi-künstlichen und künstlichen Daten

ATZ extra – Big Data Zwischen Fahrzeug und Backend, August 2018
Peter-Nicholas Gronerth, M.Sc.
Bastian Lampe, M.Sc.
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Automatisiertes Fahren – Potenziale, Herausforderungen und Lösungsansätze

120 Jahre ATZ, Sonderheft 3/2018, 01.08.2018
Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Zlocki, fka GmbH
Dittmar, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Implementation and Evaluation of a Gaze-Dependent In-Vehicle Driver Warning System

International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE), Orlando, FL, USA, 22. – 26.07.2018
M. Scholtes M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. P. Seewald, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Derivation of a Model of Safety Critical Transitions between Driver and Vehicle in Automated Driving

Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE), Orlando, Florida, USA, 21. – 25. Juli 2018
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
F. K. Becker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
F. Grazioli, Department of Engineering „Enzo Ferrari“, University of Modena and Reggio Emilia
E. Altendorf, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
Y. Canpolat, Institut für Arbeitswissenschaften (IAW)
F. O. Flemisch, Fraunhofer Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie (FKIE)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

CFK-Werkstatt: Schadensabbildung und -bewertung Ergebnisse und Fazit

Aachen, 19.07.2018
Katharina Bethlehem-Eichler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Ralf Matheis, fka mbH

mehr erfahren

learn more

Towards the Introduction of Automated Driving – Current Challenges and Research Activities

Keynote: 14th International Symposium on Advanced Vehicle Control AVEC'18, Peking, China, 16.07.2018 – 19.07.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jan Sauerbier, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Safety Assurance for Truck Automation – Learning from ongoing passenger cars initiatives

Automated Vehicle Symposium 2018, San Francisco, 09.07.2018 – 12.07.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH

Safety Assurance - Overview on European Activities and Initiatives

Automated Vehicle Symposium 2018, San Francisco, 09.07.2018 – 12.07.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH

Testing Automated Driving on European Roads – L3Pilot Project

Automated Vehicles Symposium 2018, San Francisco, 09.07.2018 – 12.07.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH
Christian Rösener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

VDI-Statusreport Automatisiertes Fahren

VDI-Statusreport, Juli 2018
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. Thomas Form, Volkswagen
Prof. Dr.-Ing. Markus Maurer, Technische Universität Braunschweig
Prof. Dr.-Ing. Rodolfo Schöneburg, Daimler AG
Prof. Dr.-Ing. Gernot Spiegelberg, Siemens AG
Prof. Dr.-Ing. Christoph Stiller, Karlsruher Institut für Technologie

The Anticipated Safety Effect of Automated Driving

Automated Vehicles Symposium 2018, San Francisco, USA, 9. – 12.07.2018
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Friederike Hennecke, M.Sc., Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Jan Sauerbier, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, FKA mbH
Dr.-Ing. Dirk Kemper, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Markus Oeser, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)

Economical and ecological assessment methodology for lightweight technologies in car bodies

WKM-Symposium 2018, 04.07.2018, Darmstadt
Dinesh Thirunavukkarasu M.Sc. (ika)

Trajectory Optimization for Car-Like Vehicles in Structured and Semi-Structured Environments

29th IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV 2018), 26. – 29.06.2018
Clemens Nietzschmann M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Christoph Klas, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Dipl.-Ing. (FH) Devid Will, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Expectations of Non-automated Road Users for Interactions in Mixed Traffic

In N.A. Stanton (ed.): Advances in Human Aspects of Transportation (2019), DOI: 10.1007/978-3-319-93885-1_42, pp. 469-480.
Johanna Josten M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing Jens Kotte (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein (ika)

Lane change manoeuvres for automated freeway driving applications

Proceedings of the 6th Humanist Conference, The Hague, Netherlands, 13 – 14 June 2018
C. Klas, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
N. Eikelenberg, Ford Werke GmbH, Germany
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Tijerina, Ford Motor Company, USA
P. Zegelaar, Ford Werke GmbH, Germany

Lightweight Automobiles ALLIANCE Project: First Results of Environmental and Economic Assessment from a Life-Cycle Perspective

SAE International, SAE Torino Group, 30.5.2018
Massimo Delogu, Francesco Del Pero and Laura Zanchi, Università degli Studi di Firenze
Marcos Ierides and Violeta Fernandez, Bax Innovation Consulting
Kristian Seidel, fka mbH
Dinesh Thirunavukkarasu, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Thilo Bein, Fraunhofer LBF

Subcategories

Contact

Christopher Brockmeier M.Sc.
Manager Research Area Vehicle Concepts & HMI
+49 241 80 25698
Email

Contact

Dr.-Ing. Dinesh Thirunavukkarasu
Manager Research Area Vehicle Structures
+49 241 80 25699
Email

Contact

Thomas Böttcher M.Sc.
Manager Research Area Vehicle Dynamics & Acoustics
+49 241 80 25689
Email

Contact

Damian Backes M.Sc.
Manager Research Area Energy Management & Drivetrains
+49 241 80 25420
Email

Contact

Timo Woopen M.Sc.
Manager Research Area Vehicle Intelligence & Automated Driving
+49 241 80 23549
Email

Page 1 of 10

Address

Institute for Automotive Engineering (ika)
RWTH Aachen University

Steinbachstraße 7
52074 Aachen · Germany

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
+49 241 80 25600
+49 241 80 22147

Copyright © 2021 Institute for Automotive Engineering | Certified according to ISO 9001:2015