Kontakt

Contact

[Foto: Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein]

Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein
Leiter des InstitutesDirector of ika
+49 241 80 25600
E-MailEmail

  • Direktor des Instituts für Kraftfahrzeuge (ika) der RWTH Aachen
  • Vorsitzender des Beirats der fka GmbH
  • Vorsitzender der VDI-Gesellschaft Fahrzeug und Verkehrstechnik (VDI-FVT)
  • Vertrauensdozent der Studienstiftung des deutschen Volkes
  • Mitglied der Nationalen Plattform Elektromobilität (NPE)
  • Mitglied in der SAE
  • Director of the Institute for Automotive Engineering ika
  • Chairman of the Advisory Board of fka GmbH
  • Chairman of the VDI Advisory Board Vehicle and Traffic Technology
  • Member of the German National Platform for Electric Mobility (NPE)
  • Member of SAE

Akademische Ausbildung

2000 Promotion auf dem Gebiet der Fahrzeugführung und -regelung an der Universität Stuttgart
1995 Artur-Fischer-Preis für herausragende Studienleistungen
1995 Diplom-Ingenieur Maschinenwesen, Universität Stuttgart, Vertiefungsrichtungen Kraftfahrzeuge und Verbrennungsmotoren
1993 Aufnahme in die Studienstiftung des deutschen Volkes
1969 geboren in Grünstadt

Academic education

2000 Doctoral degree in Mechanical Engineering, Stuttgart University
1995 Artur-Fischer-Award from Stuttgart University
1989 - 1995 Mechanical Engineering at Stuttgart University, Dipl.-Ing. Automotive Engineering
1993 - 1995 Scholar of the German National Academic Foundation
1969 born in Grünstadt, Germany

Beruflicher Werdegang

2010 – Leitung des Lehrstuhls und Instituts für Kraftfahrzeuge, RWTH Aachen University
2005 – 2009 Abteilungsleiter Anzeige- & Bedienkonzept und Ergonomie, verantwortlich für das ABK, Ergonomie, Grafik und Nachtdesign aller Serienfahrzeuge der Marken BMW, MINI und Rolls-Royce, BMW AG
2003 – 2004 Projekthausleitung „Safety Master“, verantwortlich für Innovationsprojekte zur Integralen Sicherheit, DaimlerChrysler AG
2001 – 2004 Gruppenleiter Aktive Sicherheit Fahrerassistenzsysteme, verantwortlich für die Kontrollierbarkeit und Absicherung von Fahrerassistenzsystemen, Entwicklung Mercedes-Benz Pkw, DaimlerChrysler AG
1999 – 2001 Versuchsingenieur Fahrdynamik mit Fokus Fahrstabilität und Lenkassistenz, Entwicklung Mercedes-Benz Pkw, Daimler-Benz AG
1995 – 1999 Wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Fahrzeugforschung der Daimler-Benz AG, Fokus Fahrzeugführungskonzepte und Steer-by-wire in Pkw und Nfz

Professional career

2010 – Director of the Institute for Automotive Engineering ika
2005 – 2009 General Manager HMI and Human Factors, BMW AG
2003 – 2004 Project Director Integrated Safety, DaimlerChrysler AG
2001 – 2004 Manager Active Safety, Driver Assistance Systems, Mercedes-Benz Passenger Car Development, DaimlerChrysler AG
1999 – 2001 Vehicle Dynamics Test Engineer, Mercedes-Benz Passenger Car Development
1995 – 1999 Research Assistant, Vehicle Research Division of Daimler-Benz AG

Vorträge und Artikel

Lectures and Articles

über 80 Patente und Offenlegungsschriften

more than 80 patents and disclosure documents

Nutzerspezifische Komponentendimensionierung und wärmegeführte Betriebsstrategie für ein FCEV

9. VDI-Fachkonferenz Thermomanagement in elektromotorisch angetriebenen PKW, Aschheim bei München, 03. – 04.11.2020
Maximilian Pietruck M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

System Design of an Agent Model for the Closed-Loop Simulation of Relevant Scenarios in the Development of ADS

29th Aachen Colloquium 2020, 07.10.2020, Aachen
Jens Klimke, E.Go Moove GmbH
Daniel Becker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Insitut für Kraftfahrzeuge (ika)

 

 

 

Traffic Detection Using Modular Infrastructure Sensors as a Data Basis for Highly Automated and Connected Driving

29. Aachen Colloquium Sustainable Mobility, Aachen, 5. - 7. Oktober 2020
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Amarin Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Fabian Thomsen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Armin Erraji, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

HMI Concept for the Optimization of the Used Range in Battery Electric Vehicles

29. Aachen Colloquium Sustainable Mobility, 07.10.2020, Aachen
Philip Westerkamp, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Pia S. C. Dautzenberg, M.Sc. , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christopher Brockmeier, M.Sc. , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr. phil. Stefan Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Evaluation in L3Pilot: Toolchain and First Results

29th Aachen Colloquium 2020, 06.10.2020, Aachen
Johannes Hiller, ika
Hendrik Weber, ika
Adrian Zlocki, fka
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, ika

Ride Comfort Enhancement using Deep Reinforcement Learning

29. Aachener Kolloquium Sustainable Mobility, Aachen 05. – 07.10.2020
Guru Bhargava Khandavalli, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University

Anwendungsgestützte Entwicklung akustischer Sensorik im Fahrzeug

ATZelektronik, Ausgabe 10/2020, 02. Oktober 2020
Michael Kwade, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Armin Erraji, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Nikolai Falter, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

 

Generation of Complex Road Networks Using a Simplified Logical Description for the Validation of Automated Vehicles

The 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation, 23.9.2020, Rhodes, Greece (virtual conference)
Daniel Becker, Insitut für Kraftfahrzeuge (ika)
Fabian Ruß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Geller, RWTH Aachen University (student)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

arXiv.org: https://arxiv.org/abs/2006.03403

 

Real-Time Point Cloud Fusion of Multi-LiDAR Infrastructure Sensor Setups with Unknown Spatial Location and Orientation

2020 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Rhodos, Griechenland, 20. - 23. September 2020
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Christian Kotulla, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Zur arXiv

High-Precision Digital Traffic Recording with Multi-LiDAR Infrastructure Sensor Setups

2020 23rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Rhodos, Griechenland, 20. - 23. September 2020
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Christian Geller, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Amarin Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Zur arXiv

Automatisiertes und autonomes Fahren

VDI-Handlungsempfehlung, Dezember 2019
Prof. Dr.-Ing. Klaus Dietmayer, Institut für Mess-, Regel- und Mikrotechnik, Universität Ulm, Ulm
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University, Aachen
Prof. Dr.-Ing. Thomas Form, Volkswagen AG, Braunschweig.
Prof. Dr.-Ing. Frank Flemisch, Institut für Arbeitswissenschaft, RWTH Aachen University, Aachen
Dipl.-Ing. (FH) Reiner Friedrich, BMW AG, München
Dr. rer. nat. Daniel Fulger, Altran Deutschland, Düsseldorf
Ass. jur. Tom M. Gasser, Bundesanstalt für Straßenwesen, Bergisch Gladbach
Dr-Ing. Klaus Harms, Bosch Management Support GmbH, Renningen
Dipl.-Ing. Benno Hense, Ministerium für Verkehr in NRW, Düsseldorf
Nils Müller, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Vertreter der VDI-S&J
Dipl.-Ing. Christian Schäfer, APTIV, Wuppertal
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH, Aachen

zur VDI-Handlungsempfehlung

Innovative and Highly Integrated Modular Electric Drivetrain

World Electric Vehicle Journal, 09th of December 2019, Vol. 10, Issue 4, Article 89,
Jonas Hemsen, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Daniel Kieninger, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Mathias Lidberg, Department of Mechanics and Maritime Sciences, Chalmers University of Technology
Henk Huisman, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Elena Lomonova, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Juris Arrozy, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Daniel Oeschger, BRUSA Elektronik AG
Charley Lanneluc, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Olivier Tosoni, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Patrick Debal, Punch Powertrain
Michael Ernstorfer, Mahle ZG Transmissions GmbH
Rémi Mongellaz, Simulations and Test Solutions – Siemens Industry Software, S.A.S

 zur Veröffentlichung

 to publication

System Level NVH Analysis Using a Dedicated Chassis Test Rig

Aachen Acoustics Colloquium 2019, 25. – 27.11.2019, Aachen
Ruslan Latfullin, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Björn Reff, Ford-Werke GmbH
Gunnar Böttcher, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Thomas Böttcher, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Recognition and Pseudonymization of Data Privacy Relevant Areas in Videos for Compliance with GDPR

2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), 27. – 30. Oktober 2019, Auckland, New Zealand
Johannes Hiller, ika
Michael Schuldes, ika
Lutz Eckstein, ika
DOI: https://doi.org/10.1109/ITSC.2019.8917267

Sound.AI – Teaching Vehicles How to Hear

28. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 07. – 09.10.2019
T. Keutgens, fka GmbH
M. Kwade, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Strobel, ZF Friedrichshafen AG
T. Böttcher, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
C. Klas, fka GmbH
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
A. Zlocki, fka GmbH

How Will We Travel Autonomously? User Needs for Interior Concepts and Requirements Towards Occupant Safety

28. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 07. – 09.10.2019
A.-L. Köhler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
F. Prinz, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Wang, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Becker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Ladwig, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Schulte, fka GmbH
N. Depner, fka GmbH

Collective Driving - Cloud Services for Automated Vehicles in UNICARagil

28th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 07.10.2019, Aachen
Bastian Lampe, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (ika)
Timo Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (ika)

Zur Veröffentlichung

Agile und interdisziplinäre Entwicklungsansätze für Fahrzeuge von morgen

Aachener Karosserietage 2019, 17. + 18. September, Aachen
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Dinesh Thirunavukkarasu M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Dipl.-Ing. Kristian Seidel, fka GmbH

Fail-Operational Steer-By-Wire System for Autonomous Vehicles

2019 IEEE International Conference of Vehicular Electronics and Safety (ICVES), 4. – 6. September 2019, Cairo, Egypt, Egypt
Minglu Li, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Potentials of Modern Active Suspension Control Strategies - From Model Predictive Control to Deep Learning Approaches

10. ChassisTechPlus 2019, München 25. – 26.06.2019
Guru Bhargava Khandavalli, Institute for Automotive Egnineering (ika), RWTH Aachen University
Dr.-Ing. Marcus Kalabis, Ford Werke GmbH
Daniel Wegener, fka GmbH
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institute for Automotive Egnineering (ika), RWTH Aachen University

Prospective Effectiveness Assessment of Road Vehicle Automation based on Driver Performance Models

26th International Technical Conference and Exhibition on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV) Conference 2019, Eindhoven, Niederlande
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Innovative and Highly Integrated Modular Electric Drivetrain

32nd International Electric Vehicle Symposium and Exhibition (EVS), 20th of May 2019, Lyon, France
Jonas Hemsen, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Daniel Kieninger, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Mathias Lidberg, Department of Mechanics and Maritime Sciences, Chalmers University of Technology
Henk Huisman, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Elena Lomonova, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Juris Arrozy, Electromechanics and Power Electronics Group, Eindhoven University of Technology
Daniel Oeschger, BRUSA Elektronik AG
Charley Lanneluc, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Olivier Tosoni, Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives–CEA
Patrick Debal, Punch Powertrain
Michael Ernstorfer, Mahle ZG Transmissions GmbH
Rémi Mongellaz, Simulations and Test Solutions – Siemens Industry Software, S.A.S

Mobilitätskonzepte der Zukunft - Ergebnisse einer Befragung von 619 Personen in Deutschland im Rahmen des Projekts UNICARagil

CoFAT: 8. Conference on Future Automotive Technology, Fürstenfeldbruck, 7. – 8.Mai 2019
F. Prinz, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Reske, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Mobilitätskonzepte der Zukunft – Ergebnisse einer Befragung von 619 Personen in Deutschland im Rahmen des Projekts UNICARagil

N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Reske, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
T. Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Economic Potential of Vehicle Data – Digital Platforms and Marketplaces as a Precondition for Competitiveness?

8. Aachen Colloquium China Automobile and Engine Technology, Peking, China, 15. – 16.11.2018
Rainer Wolsfeld, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Burkard, fka GmbH
Ingo Olschewski, fka GmbH

Holistic Design of Electric Drive Modules for Vehicles

FEMAG Anwendertreffen, 15th of November 2018, Friedrichshafen, Germany
Jonas Hemsen, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Daniel Kieninger, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institute for Automotive Engineering (ika), RWTH Aachen University

A Traffic-based Method for Safety Impact Assessment of Road Vehicle Automation

SIPadus 2018, Tokio, Japan, 13. – 15.11.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Wie sicher ist das Automatische Fahren?

RWTH Wissenschaftsnacht 2018, Aachen 09.11.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Christian Rösener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

The highD dataset: A Drone Dataset of Naturalistic Vehicle Trajectories on German Highways for Validation of Highly Automated Driving Systems

2018 21st IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Maui, Hawaii, USA, 4. - 7. November 2018
Robert Krajewski, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Laurent Kloeker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Zur Veröffentlichung

Zur arXiv

Database of relevant scenarios as a tool for safety assurance of automated driving

ELIV MarketPlace 2018, Baden-Baden, 16. – 17.10.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka GmbH
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Modelling Human Driver Performance for Safety Assessment of Road Vehicle Automation

The 21st IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems, Maui, Hawaii, USA, November 4-7, 2018
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Michael Harth, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Hendrik Weber, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Johanna Josten, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Detection of Missing Takeover Capability by the Orientation Reaction to a Takeover Request

27. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 8. – 10. Oktober 2018
N. D. Herzberger, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts

27. Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 8. – 10. October 2018
T. Woopen, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
B. Lampe, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
T. Böddeker, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
L. Eckstein, Institute for Automotive Engineering, RWTH Aachen University, Aachen
A. Kampmann, Informatik 11 – Embedded Software, RWTH Aachen University
B. Alrifaee, Informatik 11 – Embedded Software, RWTH Aachen University
S. Kowaleski, Informatik 11 – Embedded Software, RWTH Aachen University
D. Moormann, Institute for Flight System Dynamics, RWTH Aachen University
T. Stolte, Institute of Control Engineering, Technische Universität Braunschweig
I. Jatzkowski, Institute of Control Engineering, Technische Universität Braunschweig
M. Maurer, Institute of Control Engineering, Technische Universität Braunschweig
M. Möstl, Institute of Computer and Network Engineering, Technische Universität Braunschweig
R. Ernst, Institute of Computer and Network Engineering, Technische Universität Braunschweig
S. Ackermann, Institute of Automotive Engineering, Technische Universität Darmstadt
C. Amersbach, Institute of Automotive Engineering, Technische Universität Darmstadt
H. Winner, Institute of Automotive Engineering, Technische Universität Darmstadt
D. Püllen, Security Engineering Group, Computer Science Department, Technische Universität Darmstadt
S. Katzenbeisser, Security Engineering Group, Computer Science Department, Technische Universität Darmstadt
S. Leinen, Chair of Physical and Satellite Geodesy, Institute of Geodesy, Technische Universität Darmstadt
M. Becker, Chair of Physical and Satellite Geodesy, Institute of Geodesy, Technische Universität Darmstadt
C. Stiller, Institute for Measurement and Control, Karlsruhe Institute of Technology
K. Furmans, Institute for Material Handling and Logistics, Karlsruhe Institute of Technology
K. Bengler, Chair of Ergonomics, Technical University of Munich
F. Diermeyer, Chair of Automotive Technology, Technical University of Munich
M. Lienkamp, Chair of Automotive Technology, Technical University of Munich
D. Keilhoff, Chair in Automotive Mechatronics, University of Stuttgart
H.-C. Reuss, Chair in Automotive Mechatronics, University of Stuttgart
M. Buchholz, Institute of Measurement, Control and Microtechnology, Ulm University
K. Dietmayer, Institute of Measurement, Control and Microtechnology, Ulm University
H. Lategahn, Atlatec GmbH
N. Siepenkötter, flyXdrive GmbH
M. Elbs, IPG Automotive GmbH
E. v. Hinüber, iMar Navigation GmbH
M. Dupuis, VIRES Simulationstechnologie GmbH
C. Hecker, Schaeffler Technologies AG & Co. KG

A Data-Driven Method for Safety Impact Assessment of Vehicle Automation

27. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen, 8. – 10.10.2018
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Friederike Hennecke, M.Sc., Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Jan Sauerbier, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, FKA mbH
Dr.-Ing. Dirk Kemper, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Markus Oeser, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)

A Traffic-based Method for Safety Impact Assessment of Road Vehicle Automation

12. Uni-DAS e.V. Workshop Fahrerassistenz und automatisiertes Fahren, Walting, 26. – 28.09.2018
Christian Roesener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Friederike Hennecke M.Sc., Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Jan Sauerbier M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, FKA mbH
Dr.-Ing. Dirk Kemper, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Markus Oeser, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)

L7e vehicle with enhanced passive safety by aluminium space-frame structure

Aachener Karosserietage 2018, Aachen 18. – 19.09.2018
Rainer Wolsfeld, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Thorolf Schulte, fka GmbH
Fabian Klein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Kristian Seidel, fka GmbH
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lars A. Moen, Hydro
Klaus Vieregge, Hydro
Leif Hagebeuker, Hydro

Erstellung von automatisch gelabelten, semi-künstlichen und künstlichen Daten

ATZ extra – Big Data Zwischen Fahrzeug und Backend, August 2018
Peter-Nicholas Gronerth, M.Sc.
Bastian Lampe, M.Sc.
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Automatisiertes Fahren – Potenziale, Herausforderungen und Lösungsansätze

120 Jahre ATZ, Sonderheft 3/2018, 01.08.2018
Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Zlocki, fka GmbH
Dittmar, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University
Woopen, Institut für Kraftfahrzeuge (ika), RWTH Aachen University

Implementation and Evaluation of a Gaze-Dependent In-Vehicle Driver Warning System

International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE), Orlando, FL, USA, 22. – 26.07.2018
M. Scholtes M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. P. Seewald, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

CFK-Werkstatt: Schadensabbildung und -bewertung Ergebnisse und Fazit

Aachen, 19.07.2018
Katharina Bethlehem-Eichler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) RWTH Aachen University
Ralf Matheis, fka mbH

mehr erfahren

learn more

Towards the Introduction of Automated Driving – Current Challenges and Research Activities

Keynote: 14th International Symposium on Advanced Vehicle Control AVEC'18, Peking, China, 16.07.2018 – 19.07.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jan Sauerbier, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

VDI-Statusreport Automatisiertes Fahren

VDI-Statusreport, Juli 2018
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. Thomas Form, Volkswagen
Prof. Dr.-Ing. Markus Maurer, Technische Universität Braunschweig
Prof. Dr.-Ing. Rodolfo Schöneburg, Daimler AG
Prof. Dr.-Ing. Gernot Spiegelberg, Siemens AG
Prof. Dr.-Ing. Christoph Stiller, Karlsruher Institut für Technologie

The Anticipated Safety Effect of Automated Driving

Automated Vehicles Symposium 2018, San Francisco, USA, 9. – 12.07.2018
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Friederike Hennecke, M.Sc., Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Jan Sauerbier, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, FKA mbH
Dr.-Ing. Dirk Kemper, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Markus Oeser, Lehrstuhl und Institut für Straßenwesen (isac)

Trajectory Optimization for Car-Like Vehicles in Structured and Semi-Structured Environments

29th IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV 2018), 26. – 29.06.2018
Clemens Nietzschmann M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Christoph Klas, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Dipl.-Ing. (FH) Devid Will, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Expectations of Non-automated Road Users for Interactions in Mixed Traffic

In N.A. Stanton (ed.): Advances in Human Aspects of Transportation (2019), DOI: 10.1007/978-3-319-93885-1_42, pp. 469-480.
Johanna Josten M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing Jens Kotte (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein (ika)

Lane change manoeuvres for automated freeway driving applications

Proceedings of the 6th Humanist Conference, The Hague, Netherlands, 13 – 14 June 2018
C. Klas, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
N. Eikelenberg, Ford Werke GmbH, Germany
G. M. I. Voß, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
L. Tijerina, Ford Motor Company, USA
P. Zegelaar, Ford Werke GmbH, Germany

Impact Assessment and Safety Assurance of Automated Driving Functions

VDI Safety Systems 2018, Düsseldorf 16.05.2018 - 17.05.2018
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, fka mbH
Christian Rösener, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

NVH correlation criteria and their application in model updating

automotive CAE Grand Challenge 2018, Hanau, 17.04. - 18.04.2018
Ruslan Latfullin, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Thomas Böttcher, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Jan Hendrik Elm, fka mbH
Michael Kwade, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Jens Viehöfer, fka mbH
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Root Cause Analysis of the Phenomenon "Knocking Noise" of Vehicle Shock Absorbers

Aachener Akustik Kolloquium 2017 Aachen, 27. – 29.11.2017, Aachen
Thomas Böttcher, M.Sc.
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein
Dipl.-Ing. Jens Viehöfer

Die Datenbank als Freigabewerkzeug automatisierter Fahrfunktionen im Kreislauf relevanter Szenarien

8. TÜV Tagung Fahrerassistenz, München, Deutschland, 23.11.2017
Andreas Pütz, fka mbH
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jan Sauerbier, fka mbH
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Verkehrsteilnehmerprädiktion mit rekurrenten neuronalen Netzen an Kreuzungen mit vernetzter Sensorik

8. TÜV Tagung Fahrerassistenz, München, Deutschland, 23.11.2017
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Julien Schreier, Chair for Integrated Signal Processing Systems RWTH Aachen
Prof. Dr. Gerd Ascheid, Chair for Integrated Signal Processing Systems RWTH Aachen

Data-Driven Road User Prediction at Intersections with Connected Sensors

7th Aachen Colloquium China "Automobile and Engine Technology“, Peking, China, 15. – 17.11.2017
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jens Kotte, fka mbH
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH

Lightweight Design – Holistic Evaluation for Efficient Technology Strategies

7. Aachen Colloquium China Automobile and Engine Technology, Peking, China, 16. – 17.11.2017
Rainer Wolsfeld, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Alexander Busse, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Harter, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Ingo Olschewski, fka GmbH

Concept of an enhanced cost-function-based pedestrian prediction model for active safety systems

ITS World Congress 2017 Montreal, 29.10. – 02.11.2017
Jens Kotte, fka mbH
Andreas Pütz, fka mbH
Hauke Gathmann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Adrian Zlocki, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Analysis of Scenario Classification Frameworks for Assessment of Automated Driving by Using Real-World Driving Data

ITS World Congress 2017, Montreal, Kanada, 29.10. – 02.11.2017
Christian Roesener, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing.Adrian Zlocki, FKA mbH
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

How Safe is Automated Driving? Human Driver Models for Safety Performance Assessment

20th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Yokohama, Japan, 16. – 19.10.2017
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Johannes Hiller M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Hendrik Weber M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Potential Applications of Artificial Intelligence for Highly Automated Driving

26. Aachener Kolloquium Fahrzeug und Motorentechnik, Aachen 9. – 11.10.2017
Peter-Nicholas Gronerth, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Altpeter, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Data-Driven Road User Prediction at Intersections with Connected Sensors

26. Aachener Kolloquium Fahrzeug und Motorentechnik, Aachen, 9. – 11.10.2017
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Jens Kotte, fka mbH
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

EU-LIVE: An L6e Vehicle Concept Based on a Modular Powertrain Architecture

26. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen 10. – 12. Oktober 2017
Pravin Date M.Sc., fka GmbH
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Martin Reske M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. Peter Urban, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Automated Data Generation for Training of Neural Networks by Recombining Previously Labeled Images

21st International Forum on Advanced Microsystems for Automotive Applications (AMAA), Berlin, 25. – 26.09.2017
Peter-Nicholas Gronerth, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Hahn, fka mbH
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

What to expect of automated driving – Expectations and anticipation of system behavior

In: N.A. Stanton (ed.), Advances in Human Aspects of Transportation, Advances in Intelligent Systems and Computing 597, DOI 10.1007/978-3-319-60441-1_59 (pp. 606-617)
8th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2017), 17. – 21.07.2017
Johanna Josten M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Teresa Schmidt M.A., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Ralf Philipsen M.Sc., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr. phil. Martina Ziefle, Human Computer Interaction Center (HCIC)

System validation of highly automated vehicles with a database of relevant traffic scenarios

12th ITS European Congress, Strasbourg, France, 22.06.2017
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Andreas Pütz, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Verification of Automated Driving Based on real-World Driving Data

ITS European Congress 2017, Strasbourg, Frankreich, 19. – 22.06.2017
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Database of relevant traffic scenarios for highly automated vehicles

Autonomous Vehicle Test & Development Symposium 2017, Stuttgart, Germany, 21.06.2017
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Andreas Pütz, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Map information, path planning and vehicle control for an automated valet-parking system

12th ITS European Congress, Strasbourg, France, 21.06.2017
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. A. Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Privacy and initial information in automated driving – Evaluation of information demands and data sharing concerns

28th IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV 2017), 11. – 14.06.2017
Johanna Josten M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Teresa Schmidt M.A., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Ralf Philipsen M.Sc., Human Computer Interaction Center (HCIC)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr. phil. Martina Ziefle, Human Computer Interaction Center (HCIC)

A-Priori map information and path planning for automated valet-parking

28th IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV 2017), 11. – 14.06.2017
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. A. Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Virtual Testing Environment and Methodology for Thermal Comfort Models

1st International Comfort Congress, Salerno, 07. – 08.06.2017
Damian Backes M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Jörg Gissing,Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christoph Massonet M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Alexander Kirmas M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. phil. Maximilian Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Database Approach for the Sign-Off Process of Highly Automated Vehicle

25th Enhanced Safety of Vehicles Conference (ESV), Detroit, USA, 08.06.2017
Andreas Pütz, fka mbH
Jörg Küfen, fka mbH
Dr. Adrian Zlocki, fka mbH
Julian Bock, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Holistic Evaluation of Lightweight Design in Drivetrain and Chassis

SCT2017 - 5th International Conference on Steel in Cars and Trucks, Amsterdam-Schiphol, 06/2017
Alexander Busse, M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Julia Bräutigam, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Bruno Gnörich, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Leif Hagebeuker, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Concept of an enhanced V2X pedestrian collision avoidance system with a cost function–based pedestrian model

Journal: Traffic Injury Prevention, Volume 18, 2017 - Issue sup1: Peer-Reviewed Journal for the 25th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV)
Jens Kotte, fka mbH
Carsten Schmeichel, fka mbH
Adrian Zlocki, fka mbH
Hauke Gathmann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Holistic Development Approach of Li-Ion-Batteries to Minimize Driving Range Variation in extreme Weather Conditions

International Automotive Congress 2016 Shanghai, CHN 30.11.2016
Dipl.-Ing. Gero Mimberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Development of a hybrid simulation model for noise transfer investigations from the chassis to the passenger compartment

Aachen Acoustics Colloquium 2016, Development and Research in Automotive Acoustics, November 21 – 23, 2016
Dipl.-Ing. Jan Hendrik Elm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge(ika)
Dipl.-Ing. Patrick Hüskens, Institut für Kraftfahrzeuge(ika)
Dipl.-Ing. Jens Viehöfer, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen
Dr.-Ing. Friedrich-Thomas Heitmann, BMW Group
Sebastian Volkhausen M.Sc., BMW Group

Examination of wheel and driving noise caused by an axle as basis for a definition of weighting-factors

Aachen Acoustics Colloquium 2016, Development and Research in Automotive Acoustics, November 21 – 23, 2016
Sebastian Volkhausen M.Sc., BMW Group
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Jan Hendrik Elm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Christoph Rambacher, Vibracoustic GmbH & Co. KG
Dr.-Ing. Friedrich-Thomas Heitmann, BMW Group
Cédric Baroghel M.Sc., BMW Group

Process and Tools for the Development of Future Modularized Li-Ion-Batteries

6th Aachen Colloquium China Bejing, CHN 11.11.2016
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Gero Mimberg, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

A Scenario-based Assessment Approach for Automated Driving By using Time-Series Classification of Human Driving Behaviour

19th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), Rio de Janeiro, Brasilien, 1. – 4.11.2016
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Axel Uhlig M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Environmental Impact Assessment of Automated Driving

23rd ITS World Congress, Melbourne, Australien, 10 – 14.10.2016
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Sebastian Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Re-defining Driving Experience - Competences & Concepts Behind the Research Vehicle SpeedE

25th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2016
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Schwarz M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Michael Struth M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Tobias Sandmann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Sven Faßbender, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)

Safety Impact Assessment of Communication-based Vehicle Safety Systems in Urban Scenarios

FISITA 2016 World Automotive Congress, Busan, Korea, 26. – 30.09.2016
Dipl.-Ing. Dominik Raudszus
Dr.-Ing. Dipl.-Wirt.Ing. Philipp Themann
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Einfluss des automatisierten Fahrens auf zukünftige Karosseriekonzepte

Aachener Karosserietage 2016, 20. + 21. September, Aachen
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Dinesh Thirunavukkarasu M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University
Dipl.-Ing. Michael Funcke, Institut für Kraftfahrzeuge (ika) - RWTH Aachen University

Untersuchung der Bewältigungsleistung des Fahrers von kurzfristig auftretenden Wiederübernahmesituationen nach teilautomatischem, freihändigem Fahren

FAT-Schriftenreihe 289; FAT-Schriftenreihe, 21. Juli 2016
Johanna Josten, M.Sc.
Dr.-Ing. Adrian Zlocki
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Impact Assessment Methods for Automated Driving with regards to Road Safety

2nd International VDI Conference Safety Systems, Düsseldorf, 29. – 30.06.2016
Dr.-Ing. Adrian Zlocki
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Challenges and Research Needs on Automated Driving

3. International VDI Conference Automated Driving, Düsseldorf, 29. – 30.06.2016
Dr.-Ing. Adrian Zlocki
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein

Entwicklung eines Smart Cover Panels für die Flächenbeheizung eines Fahrzeuginnenraums

Wärmemanagement des Kraftfahrzeugs X, expert verlag, 2016
Damian Backes M.Sc. (ika)
Dipl.-Ing. Jörg Gissing (fka)
Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein (ika)

Hybrid- und Elektrolinienbusse: NVH-Verhalten und Potenziale zur Minderung der innerstädtischen Lärmbelästigung

7. Tagung: NVH bei modernen Nutzfahrzeugen, HdT Essen, 15.-16.06.2016
Dipl.-Ing. A. Fortino, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. J. Viehöfer, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen Aachen (fka)

Increasing the accuracy of tyre performance in vehicle dynamics simulations using tyre models parameterized with real roads test data

7th International Munich Chassis Symposium 2016: chassis.tech plus, München, 14-15.06.2016
Christian Carrillo Vasquez M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

 

Efficient MBS modelling of commercial vehicle for vertical dynamics and handling simulations

7. ChassisTechPlus 2016, München 14.-15.06.2016
Dipl.-Ing. Tobias Winkler, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Karthik Vemireddy M.Sc, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Design of an energy-efficient front axle for a wheel individual Steer-by-Wire system on the example of the research vehicle SpeedE

ATZlive  - Chassis.tech plus 2016
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Schwarz M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Pedestrian-Truck Interactions on Crossings for Improved Pedestrian Safety Systems

7. Grazer Nutzfahrzeug Workshop, Graz, 12. – 13.5.2016
Jens Kotte, fka mbH
Andreas Pütz, fka mbH
Adrian Zlocki, fka mbH
Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

SpeedE Electic Vehicle - Research Platform with open Interfaces

ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Benjamin Schwarz M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Michael Struth M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Tobias Sandmann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Sven Faßbender, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)

Technical evaluation and impact assessment of automated driving

Road Vehicle Automation 3, Springer Lecture Notes in Mobility, 5.2016
Dipl.-Ing. Felix Fahrenkrog, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Christian Rösener M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Impact of a Visual and Haptic Driver Advice and Preview System on a Range Optimized Way of Driving in Electric Vehicles

6th European Transport Research Conference. 18. – 21.04.2016, Warschau
Dipl.-Ing Jens Kotte (fka)
Johanna Josten M.Sc. (ika)
Dr.-Ing. Adrian Zlocki (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein (ika)

Ganzheitliche Bewertung des vernetzten und automatisierten Fahrens

Automobiltechnische Zeitschrift (ATZ), Springer-Verlag, S. 26 – 31, Ausgabe 01/2016
Dr.-Ing. Dipl.-Wirt.Ing. P. Themann, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. D. Raudszus, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. A. Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

The Development of an Efficient Suspension Design Method during Early Concept Phase

5. Aachen Colloquium China 2015, Beijing 05. – 06.11.2015
Dipl.-Ing. Torben Dittmar, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Karthik Vemireddy M.Sc, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. Lutz Eckstein, , Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. Lars Hesse, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH (fka)
Dipl.-Ing. Peter Rettweiler, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH (fka)

Rollwiderstandsuntersuchung mit einem mobilen Reifenprüfstand auf realen Fahrbahnen

VDI Reifen-Fahrwerk-Fahrbahn, Hannover, 14. – 15.10.2015
Dipl.-Ing. Christian Bachmann, fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbh Aachen (fka)
Dipl.-Ing. Oliver Sipply, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof.Dr.-Ing L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Automated Parking Applications – From Environmental Modeling to Planning and Tracking of a Feasible Trajectory

24. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen, 05. – 07.10.2015
Dipl.-Ing. (FH) D. Will M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
S. Klaudt M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
E. Beizerov M.Sc., Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)


Textile Anwendungen zur Fahrzeuginnenraumtemperierung / Textile Applications for Air-Conditoning of the Vehicle‘s Interior

24. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, Aachen, 05. – 07.10.2015
Dipl.-Ing. T. Lichius, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
D. Backes M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. S. Dreyer, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Pingel M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. J. Gissing, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Ing. S. Baltzer, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
M. Schwalm, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Real-world field testing of green driving support systems

22nd ITS World Congress, Bordeaux, Frankreich, 05. – 09.10.2015
Dipl.-Ing. P. Seewald, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
J. Josten M.Sc., Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dr.-Ing. A. Zlocki, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)

Systematisierung des automatisierten und vernetzten Fahrens – Status quo und Ausblick aus Sicht der Wissenschaft

Automotive-Innovationsforum 2015, Düsseldorf, 29.09.2015
Dipl.-Wirt.-Ing. C. Burkard, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Univ.-Prof. Dr.-Ing. L. Eckstein, Institut für Kraftfahrzeuge (ika)
Dipl.-Kfm. I. Olschewski, Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen Aachen (fka)

Seite 1 von 4

Adresse

Institut für Kraftfahrzeuge
RWTH Aachen University

Steinbachstraße 7
52074 Aachen · Deutschland

Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!
+49 241 80 25600
+49 241 80 22147